آگونیست های گیرنده پپتید 1شبه گلوکاگون نشانگرهای زیستی التهاب و استرس اکسیداتیو را بهبود می بخشند: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز از آزمایشات کنترل شده تصادفی

8آوریل 2021- آگونیست های گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارای خواص محافظتی قلبی هستند، که مکانیسم آن کاملاً درک نشده است. التهاب و استرس اکسیداتیو در پاتوژنز T2DM و عوارض قلبی مرتبط با آن نقش دارند. محققان تصور می کنند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ممکن است در توضیح اثرات مفید GLP‐1Ras نقش داشته باشد. بهمین دلیل محققان در این مطالعه ی سیستماتیک و متاآنالیز، اثرات  GLP‐1Rasبر نشانگرهای زیستی بالینی التهاب و استرس اکسیداتیو را بررسی کردند.

محققان در Medline ،Embase  و کتابخانهCochrane ، آزمایشات کنترل شده تصادفی (RCTs) که تغییرات نشانگرهای زیستی التهاب و استرس اکسیداتیو با GLP‐1Ras، را بررسی کرده بودند، جستجو نمودند. نشانگرهای زیستی التهاب در این مطالعات شامل:CRP یا پروتئین واکنش پذیرc ، آدیپونکتین، فاکتور نکروز تومور‐آلفا، ﺑﺎزدارﻧﺪه ﻓﻌﺎل ﻛﻨﻨﺪه ﭘﻼﺳﻤﻴﻨﻮژن ﺑﺎﻓﺘﻲ(PAI-1) ، اینترلوکین -6(IL6) ، لپتین ؛ و نشانگرهای استرس اکسیداتیو شامل: مالون دی آلدئید(MDA) ، 8 ایزو پروستاگلاندین F2α و 8isoPGF2α[1] و 8 OHdG[2]بودند.

برای این مرور سیستماتیک، 40 مطالعه ی کنترل شده تصادفی واجد شرایط (6749 نفر) انتخاب شدند که متوسط زمان پیگیری آنها ​​6 ماه، میانگین سنی شرکت کنندگان 53.1 سال ، 56.3 درصد از افراد شرکت کننده را زنان تشکیل می دادند، میانگین HbA1c افراد شرکت کننده برابر با 7.24 درصد، میانگین شاخص توده بدنی آنها 28.8 کیلوگرم در متر مربع و میانگین مدت ابتلای این افراد به دیابت 7.46 سال بود.

تجزیه و تحلیل GLP‐1Ras در مقابل درمان های استاندارد دیابت یا دارونما، کاهش قابل توجهی را درCRP ، TNFα  و MDA و افزایش قابل توجهی را در آدیپونکتین نشان داد. فشار خون سیستولیک به طور قابل توجهی کاهش یافته و با کاهش CRP رابطه ی معنی دار و شدیدی داشت.HOMA IR نیز با کاهش CRP ارتباط معنی داری داشت، اما با هموگلوبین گلیکوزیله ارتباطی نداشت.

محققان در نتیجه گیری خود اظهار داشتند: شواهد زیادی وجود دارد که از تأثیرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالینی مربوط بهGLP‐1Ras پشتیبانی می کند. این ممکن است برای هدایت استفاده بالینی هدفمند ازGLP-1RA در آینده و در تولید داروهایی که به دنبال هدف قرار دادن ویژگیهایGLP-1RAs  در محافظت از قلب هستند، استفاده شود.

منبع:

https://dom-pubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/dom.14399

 

 


[1]8‐iso‐prostaglandin F2α

[2]8‐hydroxy‐2'‐deoxyguanosine